Allmänna Köp- och leveransvillkor

Följande Allmänna Köp- och leveransvillkor gäller vid försäljning av produkter av Profsafe AB organisationsnummer 556722-2459, om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive konsument och Profsafe AB. Vid försäljning till Konsument tillämpar Profsafe AB de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning, däribland lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

KÖP

Köp av Produkterna sker via www.profsafe.se. Profsafe AB träffar avtal om köp med Konsumenten när Konsumenten har klickat i kryssrutan för accept av Allmänna Köp- och leveransvillkor samt när Konsumenten trycker på “Betala”. Profsafe AB ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år). Profsafe AB ingår endast avtal med kunder med leveransadress i Sverige. Konsumenten samt Profsafe AB är bundna av en beställning som görs på www.profsafe.se när Konsumenten trycker på “Betala”. Därmed innebär beställningen en skyldighet för Konsumenten att betala och Profsafe AB en skyldighet att ombesörja leverans av beställd Produkt. För det fall att en Produkt i Profsafe AB:s sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar makuleras köpet och Konsumenten äger då rätt att få sina pengar tillbaka avseende köpet. Vid dessa tillfällen kontaktas Konsumenten av Profsafe AB som informerar om detta.

Vid ett köp ska Konsumenten alltid få en bekräftelse på köpet via mail inom några minuter. I dom fall Konsumenten inte fått en bekräftelse kan det bero på att det hamnat i skräpkorgen eller att uppgiven e-postadress vid beställningen varit felaktig. Kontakta Kundtjänst om du inte fått en bekräftelse inom 12 timmar.
 

Samtliga priser som anges på www.profsafe.se inkluderar mervärdesskatt (moms). Profsafe AB reserverar sig för eventuella tryck- och skrivfel. Om ett uppenbart fel uppdagas reserverar sig Profsafe AB rätten att ändra priset på ordern med Konsumentens godkännande.

Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, gäller priset som lämnats i Profsafe AB orderbekräftelse. Efter eventuell justering skall nytt pris godkännas av kund, i annat fall ändras eller annulleras ordern.

Profsafe AB erbjuder betalning via KLARNA. Genom att lämna information i kassan godkänner du KLARNA checkouts villkor. Genom att klicka i kryssrutan ”godkänner Profsafe AB’s Allmänna Köp och leveransvillkor” samt “Betala” godkänner Konsumenten Profsafe AB:s Köp- och leveransvillkor.

KORTBETALNING
Avgift 0 kr.
Via vår säkra sida sker betalning enkelt och säkert via KLARNA och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Profsafe AB hanterar eller sparar ingen kortinformation.

FAKTURA - KLARNA
Avgift 0 kr.
•    Om du väljer att betala mot faktura skickas fakturan i samband med din leverans. Kredittidens längd se KLARNA. Observera att din kredittid börjar räknas från att ditt paket skickas, ej när du väljer att ta emot ditt paket. Maxbeloppet för att handla på faktura se KLARNA. Lånekrediten fastställs av KLARNA och vi kan ej påverka dess belopp eller utgång. Du får veta direkt i kassan om köpet gått igenom. Faktura gäller endast Sverige. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag samt dröjsmålsränta + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress. För mer information eller frågor, vänligen se KLARNA.
• Du måste vara över 18 år
• Betalningsvillkor se KLARNA.
• Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
• Du får inte ha tidigare obetalda krav från Klarna
• Din adress måste vara samma adress som du är folkbokförd på
Delbetalning – Klarna (endast för privatpersoner).

Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning direkt i kassan. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Du ser direkt på produktsidan vad den totala månadsavgiften blir, alternativt den totala månadsavgiften i kassan, om du köper flera produkter.
Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna sammanställer dem på en kontofaktura månatligen.

Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp. I kassan väljer du betalningsalternativet Klarna och önskat antal månader. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett alternativt betalningssätt direkt. Klarna skickar hem ett kontoavtal till dig i ett separat brev. Kontrollera att uppgifterna stämmer, signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.
För mer information, se KLARNA.

 

Efter det att beställningen är gjord skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du uppgav vid ditt köp.
De flesta av våra produkter är lagervaror och leveranstiden är oftast inte längre än 3-7 arbetsdagar.


Vi reserverar oss för tillfällig slutförsäljning. Om en produkt är tillfälligt slutsåld och/eller leveranstiden är längre än överenskommet kontaktas du omgående av oss och du har då rätt att häva köpet utan extra kostnad.
 

 

Profsafe AB levererar endast till kunder bosatta i Sverige och till folkbokföringsadress.
Leverans sker med lastbil inom Sverige till gatuplan på angiven adress. Fraktkostnad tillkommer och hittas enkelt i kassan innan köpet genomförs. Telefonavisering är obligatoriskt och kostnader framgår i kassan innan du genomför ditt köp. Leveranserna sker på vardagar under dagtid och du som kund ansvarar för att vara anträffbar och kunna ta emot leveransen på den dag som aviserats (minst 1 dag i förväg) av transportören.

Inbärning (detta måste meddelas samtidigt som köpet)
Om ej annat avtalats har köparen själv ansvar att ombesörja inbärning och uppställning. Vanligtvis brukar inbärning behövas när skåpen väger runt 200 kg eller mer, men naturligtvis går det även att ordna inbärning vid lättare vikter än 200 kg.

Önskas hjälp med inbärning/fastbultning kan vi offerera pris. Vi behöver då information om avstånd, trappor, antal trappsteg, hiss etc. Kontakta oss för frågor och offert på 0371-52 32 90 eller info@profsafe.se

Vid beställningar av offererad inbärning/fastbultning görs en uppdatering av din order och betalning sker via KLARNA. Inbärning/fastbultningstjänsten beställs via separat mail till info@profsafe.se. När Konsumenten betalat genomförs beställningen. I övrigt gäller de Allmänna Köp- och leveransvillkoren.

Paket – Leverans till utlämningsställe
Profsafe AB levererar till ombud/utlämningsställe i närheten av Konsumentens valda leveransadress. När Konsumenten får en avisering om att paketet finns att hämta, tar Konsumenten med sig sändningsnumret och legitimation. I aviseringen framgår det till vilket ombud paketet har levererats. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar, sen skickas det tillbaka till Profsafe AB.

Outlöst gods: Vid ej uthämtat paket debiterar vi dig för frakt, returfrakt och returavgift 590,-. Tänk på att hämta ditt paket så fort som möjligt när fraktbolaget har aviserat dig. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Hemleverans pallgods/styckegods
Vid ej mottaget gods debiterar vi dig för frakt, returfrakt och hanteringskostnader till självkostnadspris. Tänk på att ta emot ditt gods så fort som möjligt när fraktbolaget har aviserat dig.

Outlöst gods: Efter 4 dagar debiterar fraktbolaget en lagerhyra för gods som står kvar på terminalen. Denna kostnad debiteras till mottagaren i efterskott till självkostnadspris. Observera att transportören oftast inte informerar slutkunden om lagerhyra och kan erbjuda leveranser efter dessa 4 dagar och sedan debitera oss en lagerhyra i alla fall. Därför är det viktigt att alltid ta emot varan inom 4 dagar efter avisering.

Tänk på att vara hemma när du och fraktbolaget har en avtalad tid för att ta emot ditt gods. Om du inte skulle vara hemma går godset tillbaka till terminalen och du blir debiterad frakt, returfrakt som uppstår samt en returavgift om 590,-. Outlösta paket/gods omfattas inte av ångerrätten.
 

Vid leveransförseningar informeras Konsumenten om möjligt alltid om dessa. Konsumenten har alltid rätt att reklamera sitt köp enligt gällande konsumenträttsliga regler om Produkten inte erhållits inom utlovad leveranstid. Reklamation av köp ska ske genom att Konsumenten kontaktar Profsafe AB:s kundservice. Konsumenten är dock införstådd i att det inte föreligger någon automatisk rätt till hävning av köpet i händelse av förseningar som Profsafe AB åtgärdar inom skälig tid. Vid reklamation p.g.a. försenad leverans ska Konsumenten bereda Profsafe AB skälig tid att fullgöra köpet.

Om avbeställning görs betalar Profsafe AB tillbaka erlagt köpbelopp (med avdrag för eventuella skäliga kostnader eller förlust i övrigt förorsakade av avbeställningen) senast 14 dagar efter att avbeställning har inkommit.

Profsafe AB rekommenderar Konsumenten att inte boka hantverkare innan produkten mottagits och kontrollerats. Profsafe AB ersätter inte kostnader som kan hänvisas till en leveransförsening.

Ångerrätt
Konsumentens ångerrätt regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt gällande praxis. Generellt har Konsumenten 14 kalenderdagars ångerrätt på samtliga produkter. Konsumenten har alltså rätt att frånträda avtalet om köp genom att meddela Profsafe AB om detta inom denna frist.

För Produkter som omfattas av ångerrätten gäller att Konsumenten kan bli skyldig att ersätta Profsafe AB för en Produkts värdeminskning i den mån det beror på att Konsumenten hanterat Produkten i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, vilket kan vara fallet om Produkten returneras i använt eller skadat skick.

Ångerfristen börjar löpa från den dag Konsumenten tagit emot Produkten. Profsafe AB betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar efter Konsumenten önskar nyttja sin ångerrätt, återbetalning sker i första hand alltid till det betalsätt som används vid köptillfället. Konsumenten kan dock få vänta tills dess att Produkten har kommit åter eller till dess Konsumenten har lämnat ett bevis på att Produkten återsänts, det som sker först.

För att använda sig av ångerrätten ska Konsumenten alltid kontakta Profsafe AB innan Konsumenten returnerar en Produkt. Konsumenten är införstådd i att Konsumenten, för att få nyttja ångerrätten, senast inom 14 kalenderdagar från att ångerrätten meddelats, returnerar den ångrade Produkten till Profsafe AB. Såvida Produkten inte returnerats inom föreskriven tid frånfaller ångerrätten.

Ångerblankett finns på Konsumentverkets hemsida, klicka här.

Retur – gäller även vid retur av delar av köp.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande:
Kontakta Profsafe AB för att anmäla returen samt erhålla fraktdokument i det fall returen godkänns.

Använd den medskickade följesedeln vid eventuell retur. Notera orsak till retur. Om följesedeln är borttappad kontaktas kundservice på 0371-52 32 90 eller e-post info@profsafe.se som skickar en följesedel via e-post.

Konsumenten har rättighet att undersöka varan innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt.

Vid retur står Konsumenten för returfrakten och returrisken för den ångrade Produkten, därför är det viktigt att Produkten inte kan komma till skada under returtransporten. Konsumenten rekommenderas att returnera ångrad Produkt i oskadad originalförpackning med tillhörande emballage.
För att möjliggöra en eventuell retur behöver Konsumenten kunna påvisa köp och Profsafe AB rekommenderar att orderbekräftelse och betalningsreferens sparas som kvitto på köpet. Profsafe AB kan komma att debitera Konsumenten eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.

Returer som skickas till ombud kommer att gå i retur till avsändaren och försena returen för avsändaren. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Dessa hämtas inte ut.

Att returnera ett skåp kostar ungefär SEK995,- inkl. moms hela returfrakter betalas av Konsumenten.

Om du ångrar ditt köp kontaktar du oss på telefon 0371-52 32 90 eller e-post Profsafe AB info@profsafe.se
Retur adress:
Profsafe AB
Götgatan 12
334 33 Anderstorp

 

 

Transportskada
Profsafe AB ansvarar för Produkter som kan skadas eller kommer bort under transport till Konsumenten. Konsumenten måste anmäla eventuella transportskador till Profsafe AB snarast efter att Produkten erhållits. Synliga transportskador ska anmälas omgående (till chauffören och även skivas på mottagarkvittensen) i samband med leveransen, eftersom sådana skador typiskt sätt omfattas av fraktbolags ansvar där reklamationsfristen i regel är väldigt kort. Konsumenten ansvarar därför för att avemballera och inspektera Produktens skick snarast efter mottagandet. Konsumenten får inte använda den skadade Produkten. Produktens emballage ska behållas så att detta kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

Om skada under transporten skulle uppkomma på Produkten ska Konsumenten vända sig till Profsafe AB kundservice på 0371-52 32 90 eller via info@profsafe.se. En skadad eller defekt produkt bör upptäckas i skälig tid. Upptäckt som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid inom ”skälig tid”. Profsafe AB:s kundservice hjälper Konsumenten vid begäran av frågor rörande transport och leverans. Samtliga returer ska ske enligt instruktion från Profsafe AB.
 

Alla Produkter som säljs på www.profsafe.se säljs med reklamationsrätt i 3 år. En skadad eller defekt produkt bör upptäckas i skälig tid. Vid reklamationsärenden ska Konsumenten kontakta kundservice snarast möjligt på 0371-52 32 90 eller via info@profsafe.se så att Profsafe AB kan åtgärda felet. I reklamationsärenden gör Profsafe AB en undersökning för att fastställa huruvida fel föreligger. Vid de fall där en vara byts ut åligger det Konsumenten att returnera felaktig Produkt till Profsafe AB. Vid en godkänd reklamation kommer Profsafe AB skicka en fraktsedel till Konsumenten för returnering av Produkten. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Profsafe AB. Konsumenten ersätts för eventuella fraktkostnader samt andra eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen. Vid reklamation har Konsumenten rätt till de påföljder som följer av gällande konsumentregler. Konsumenten är därmed införstådd i att Profsafe AB har rätt att i första hand erbjuda Konsumenten avhjälpande (exempelvis reparation) eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för Konsumenten. Om felet är av väsentlig betydelse för Konsumenten har Konsumenten rätt att häva köpet. Profsafe AB betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar efter att returen registrerats som mottagen eller Konsumenten visat att Produkten sänts tillbaka.

Konsumenten bör spara orderbekräftelsen och kvittot från sitt köp eftersom dokumentet krävs om Konsumenten behöver reklamera Produkten.

OBS: Felaktiga Produkter får inte monteras, då anses Konsumenten ha godkänt sin leverans. 

Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att Produkten ifråga är felaktig. Vid dessa fall kommer Profsafe AB att åtgärda felet. Kontakta alltid Profsafe AB omgående om ni fått en felaktig produkt.

Konsumenten bör inte boka hantverkare förrän kontroll gjorts att rätt produkt har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Profsafe AB ersätter inte kostnader som kan hänvisas till en leveransförsening. 

Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver Profsafe AB, i den mån det är möjligt, fotodokumentation på skadan. Detta är för att kunna hantera Konsumentens reklamation på distans och snabbare ge Konsumenten hjälp i sitt ärende.

Profsafe AB värnar om din personliga integritet och det är viktigt att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. Vi har därför en policy som fastställer hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas.

Här kan du läsa vår koncerns gemensamma integritetspolicy som är i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.

Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av kommer att hanteras enligt personuppgiftslagen, PUL och GDPR. De personuppgifter du lämnar kan komma att användas för att säkerställa leveranserna till dig, vid kreditprövning, för att lämna erbjudanden och upplysningar om vårt sortiment till dig.

De uppgifter du lämnar är endast tillgängliga för Profsafe AB och lämnas inte till tredje part. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig. Du har alltid rätt att begära att Profsafe AB ska radera eller korrigera de uppgifter som finns om dig. Genom att godkänna våra köpevillkor samtycker du till ovanstående.
 

En kaka (cookie) är en liten textfil som sparas på din dator eller mobila enhet och hämtas därifrån vid ett senare besök på den aktuella webbplatsen. Du kan välja att inte godkänna användningen av cookies, eller ta tillbaka ditt samtycke genom att ändra inställningar i webbläsaren. Observera att du, om du väljer att inte acceptera cookies, inte kommer kunna utnyttja alla funktioner på vår webbplats.
Varför använder vi Cookies?
Profsafe AB använder cookies för att underlätta för besökarna och ge tillgång till olika funktioner och olika typer av information. Vi använder också cookies för att tekniskt följa vad en användare gör på vår webbplats, som att mäta trafik, exponering och analys av marknadsföringsinsatser osv.
Vilka typer av cookies hanterar vi?
Det finns två typer av cookies: temporära och permanenta. Profsafe AB använder bägge typerna.
•    Temporära cookies också kallade sessionscookies lagras temporärt i din dator. De försvinner när du stänger din webbläsare.
•    Permanenta cookies sparar en fil som ligger kvar på din dator. De används till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter dina önskemål, val och intressen samt för statistikuppföljning.

Oberoende av vilken typ av cookies som används sparas ingen personlig information om dig som besökare.
Tredjepartscookies
Trediepartscookies används bland annat för att föra statistik över hur våra besökare navigerar på vår webbplats. Profsafe AB behöver statistiken för att kunna anpassa och utveckla funktioner, och kunna anpassa sin marknadsföring till relevanta och kundanpassade förslag.
Vi använder Google Analytics för att få en bild av hur våra besökare använder webbplatsen. Statistikverktygets cookies innehåller ingen information om vem besökaren är. Vi kan inte identifiera dig eller din dator. Informationen som skapas av dessa cookies genom din användning av webbplatsen skickas vidare till och lagras av Google.
Google Analytics lagrar bland annat information om:
•    när användaren besökte webbplatsen första gången
•    när användaren besökte webbplatsen senast
•    när användarens nuvarande besök påbörjades
•    hur många gånger användaren besökt webbplatsen
•    vilken webbläsare som används
•    hur användaren hittade till webbplatsen (trafikkällor).
•    återkommande besökare
•    hur användaren navigerar på vår webbplats.

Hur kan jag hindra att kakor lagras på min dator eller mobila enhet?
De flesta webbläsare går att konfigurera så att du helt kan blockera användningen av kakor.
Du kan också välja att ställa in din webbläsare så att du aktivt får acceptera varje ny kaka en webbplats skickar till din dator.
Om din webbläsare erbjuder den möjligheten kan du som användare ställa in en anpassad policy som innebär att du kan surfa med så få begränsningar som möjligt men ändå minimera de risker som kakor medför. Du kan till exempel välja att spärra tredjepartskakor så att den som försöker kartlägga din aktivitet på webben får svårare att kartlägga din aktivitet på mer än en webbplats.
Vissa webbläsare ger dig möjlighet att registrera de webbplatser som du ofta besöker som betrodda webbplatser vilket innebär att kakor från dessa webbplatser alltid accepteras. För övriga webbplatser kan du som användare välja att manuellt ta ställning till varje ny kaka eller att spärra kakor helt.
Total eller delvis avstängning av kakor är enkelt att genomföra men det kan få en del konsekvenser. Till exempel kan de webbplatser som kräver inloggning bli omöjliga att använda och det kan i vissa fall bli omöjligt att beställa varor.
 

Produkter återföljs av bruksanvisning i fysisk eller digital form som Konsumenten behöver för användning av produkten. Alla bilder och ritningar ska ses som illustrationer och kan inte garanteras exakt återge varornas utseende, färg eller funktion. Profsafe AB reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på www.profsafe.se.

Profsafe AB reserverar sig även för att de produktbilder som visas på www.profsafe.se inte garanteras exakt återgivning av varornas utseende, färg eller funktion.
 

Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Profsafe AB (www.profsafe.se) befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal utan någon skyldighet att betala skadestånd.
Tvist
Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna reklamationsnämnden (ARN),  https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). EU ODR: https://ec.europa.eu/odr.
 

Alla texter och bilder på www.profsafe.se är skyddade i enlighet med upphovsrättslagen och tillhör Profsafe AB.